ZED BAZI

ZED BAZI

همه چیز درباره ی زدبازی و بزرگ
ZED BAZI

ZED BAZI

همه چیز درباره ی زدبازی و بزرگ

7 آلبوم برگزیده موسیقی ایران در سال 93 به انتخاب تحریریه 7فاز

قبلش یه تبریک میگم به خودمون که آلبوم جزو 7 top  و اول هم شد بین 7 تا
♥تـــــــــــــبـــــــــــــــــــریــــــــــــــــــــــــــک♥
 برای مشاهده مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید
 

انتخاب فهرست مهم‌ترین آلبوم‌های سال در رسانه‌هایی که به موسیقی می‌پردازند هم سنت زیبایی است که ما هم در 7 فاز به عنوان رسانه‌ی فرهنگ عامه با سلیقه و رویکرد منحصر به فرد خود، از آن استقبال می‌کنیم. فهرست زیر، مجموعه‌ای 7 تایی بدون ترتیب است از مهم‌ترین‌ آلبوم‌های سال از دید ما:

7فاز: انتشار آلبوم‌های موسیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور با همه‌ی موانع و مشکلاتی چون سختی‌های مجوز گرفتن، هزینه‌های انتشار آلبوم، روند رو به ‌رشد انتشار تک‌ترانه به جای آلبوم، دانلودهای اینترنتی و ... همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر، انتخاب فهرست مهم‌ترین آلبوم‌های سال در رسانه‌هایی که به موسیقی می‌پردازند هم سنت زیبایی است که ما هم در 7 فاز به عنوان رسانه‌ی فرهنگ عامه با سلیقه و رویکرد منحصر به فرد خود، از آن استقبال می‌کنیم. فهرست زیر، مجموعه‌ای 7 تایی بدون ترتیب است از مهم‌ترین‌ آلبوم‌های سال از دید ما:

1. بزرگ - جلد دوم/ گروه زدبازی
بالاخره انتظار هواداران زدبازی و به خصوص طرفداران اعضای اولیه‌ی این گروه، یعنی مهراد و سامان و سهراب، به سر آمد و آلبوم "بزرگ" در ماه‌های واپسین سال 1393 به صورت اینترنتی و از طریق رادیو جوان منتشر شد. این آلبوم که با بازگشت مؤسس گروه، سامان ویلسون - پس از سال‌ها - همراه بود، در پی اتفاقات ناخوشایندی که موجب جدایی اعضای قدیمی و جدیدتر گروه شد و کل‌کل‌های دو طرف و هواداران‌شان در فضای مجازی، به یک آلبوم حیثیتی تبدیل شد و انتظارات از آن بسیار بالا رفت. به خصوص که سامان و مهراد، در این چند ماهی که از انتشار آلبوم "پیر شدیم ولی بزرگ نه" توسط علیرضا جی‌جی و سیاوش سیجل - اعضای جدا شده‌ی گروه - می‌گذرد، از هیچ فرصتی برای تمسخر و تحقیر این آلبوم و تبلیغ آلبوم در راه خود دریغ نکردند و حالا باید ثابت می‌کردند که این ادعاها بی‌دلیل نبوده؛ آلبوم بزرگ، مجموعه‌ی متفاوتی در موسیقی رپ فارس و حتی در میان همه‌ی آلبوم‌های سال‌های اخیر است. کار گروه در ورس‌ها و بیت‌سازی به وضوح بالغ‌تر و قوی‌تر شده اما بدون جی‌جی و سیجل، موسیقی زدبازی، فانتزی خود را از دست داده و بیش از حد گنگی و مردانه شده و تجربه‌های تازه هم نمی‌توانند از یکنواختی لحن کلی آلبوم جلوگیری کنند. با این حال، در برخی از قطعات، لحظات درخشانی هست و خود قطعه‌ی بزرگ هم که به نوعی مانیفست کل آلبوم و گروه تازه محسوب می‌شود، به یکی از بهترین قطعات تاریخ زدبازی تبدیل شده است.

2. پاروی بی قایق/ محسن چاووشی
آلبوم تازه‌ی محسن چاووشی که حالا دیگر به یکی از پرطرفدارترین شمایل‌های موسیقی پاپ فارسی در میان عامه‌ی مردم تبدیل شده است، اتفاقاً استانداردترین مجموعه‌ای بود که او تا به حال منتشر کرده و بیش از هر زمان دیگری، با معیارهای موسیقی پاپ سازگاری داشت. پیشرفت موسیقی چاووشی در این مجموعه نسبت به کارهای قبلی او کاملاً محسوس است؛ تنظیم قطعات آلبوم به خصوص در یکی دو تا از ترانه‌ها، قابل ملاحظه است و اشعار آن را فارغ از برخی زیاده‌روی‌ها و ذوق‌زدگی‌های مضمونی، می‌توان پذیرفت. با این حال، هنوز هم لحن نوحه‌طور وُکال چاووشی بزرگ‌ترین آفت موسیقی اوست که البته در این آلبوم، مشخصاً کنترل شدیدتری بر این مسأله اعمال شده است. با تمام این تفاسیر، محسن چاووشی با همه‌ی ضعف‌ها و قوت‌ها به مدد طرفداران پرشمارش، همچنان نام بسیار مهمی در موسیقی پاپ ایرانی محسوب می‌شود.

3. اتاق گوشواره/ دنگ شو
خیلی‌ها چه به واسطه‌ی شهرت و نام پدرشان، چه به خاطر آشنایی آنها با جامعه‌ی هنری و به خصوص هنرمندان سینما و تئاتر و چه به دلیل کارهای موفق قبلی و پیشتازی آنها در ارائه‌ی سبکی از موسیقی تلفیقی که بعدها با پالت و چند تجربه‌ی موفق دیگر دنبال شد، بسیار منتظر انتشار اولین آلبوم مجوزدار و رسمی برادران شجاع‌نوری بودند. آنها که در سال‌های اخیر با اجراهای پژوهشی موفق و مجموعه‌های زیرزمینی پرطرفدار و سپس کنسرت‌هایی در خارج از کشور، بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند، با ظهور پدیده‌ی پالت، تا حدودی از صحنه محو شده بودند، اما انتشار این آلبوم جدید مجوزدار و سپس اجراهای موفق آنها چه در جشنواره‌ی موسیقی فجر و چه پس از آن، بار دیگر نام این گروه محبوب موسیقی تلفیقی را بر سر زبان‌ها انداخت. آلبوم "اتاق گوشواره" دنباله‌ای است بر تجربیات دنگ‌شو در آلبوم‌های زیرزمینی اما موفق قبلی آنها که طبیعتاً فاقد تازگی و جسارت موجود در آلبومی مثل "شیراز چهل ساله" است و علی‌رغم همه‌ی قوت‌ها و تجربه‌هایش، چندان در کارنامه‌ی کاری آنها برجسته نمی‌شود.

4. پاییز، تنهایی / احسان خواجه امیری
کار احسان خواجه امیری پس از آلبوم موفق عاشقانه‌ها بسیار مشکل به نظر می‌رسید، اما او در هفتمین آلبوم خود هم بار دیگر با همکاری نزدیک روزبه بمانی ترانه‌سرا و علیرضا افکاری آهنگساز به روند نسبتاً موفق خود ادامه داد و مجموعه‌ی "پاییز، تنهایی" هم مانند آثار دیگر او مورد استقبال مخاطبین همیشگی‌اش قرار گرفت. با این حال، اثر تازه‌ی احسان خواجه امیری چیزی بر کارنامه‌ی کاری او اضافه نمی‌کند و می‌توان گفت که حاوی نکته‌ی تازه و قابل ملاحظه‌ای نیست و او برای آلبوم‌های بعدی باید برای جا نماندن از رقبا، دست به تجربیات تازه‌تری بزند.

5. آرایش غلیظ / همایون شجریان
یکی از مهم‌ترین حواشی اکران پر سر و صدای آخرین فیلم حمید نعمت‌الله - آرایش غلیظ - موسیقی متن آن و آلبومی بود که به عنوان ساندترک این مجموعه به بازار عرضه شد و اتفاقاً بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. همایون شجریان درهمکاری مجدد با سهراب پورناظری، پس از آلبوم بسیار موفق "نه فرشته‌ام، نه شیطان"، مجموعه‌ای را به بازار عرضه کرد که هم به خودی خود و هم به عنوان ساندترک فیلم آرایش غلیظ حاوی ارزش‌های متنی و فرامتنی بسیاری بود و نام او را این بار جدا از پدرش، به عنوان یک سوپراستار موسیقی پاپ/سنتی تثبیت کرد.

6. خداحافظ / گروه آریان
گروه آریان به عنوان اولین گروه محبوب پاپ بعد از انقلاب، حق بزرگی بر گردن گروه‌ها و موزیسین‌های پاپ بعد از خود داشتند و دارند. شاید سبک آنها را دوست نداشته باشید و شاید در این سال‌ها کار آنها را به هر دلیلی دنبال نکرده باشید، اما مطمئناً نمی‌توان انکار کرد که آنها نقش مهمی در باز شدن فضای موسیقی پاپ بعد از انقلاب داشتند و در دوره‌ای به محبوبیت فوق‌العاده‌ای هم دست پیدا کردند و حتی یکی از مهم‌ترین سوپراستارهای سینمای بعد از انقلاب ایران از دل همین گروه معرفی شد. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که آلبوم خداحافظی آنها با هر کیفیتی به یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های سال تبدیل شود. ترانه‌های این مجموعه‌ی 11 قطعه‌ای با همان موسیقی سینتی‌سایزری سبک و شیرین پاپ آثار قبلی و چاشنی بیش‌تر ریتم‌های هاوس و دنس و موتیف‌های گیتار پاپ و ویولن و ترانه‌های عاشقانه‌ی متداول، با همخوانی‌های همیشگی آنها، بیش‌تر شبیه آثار پاپ یک دهه‌ی پیش است که ساختار موسیقایی سالم‌تر ولی جسارت و تازگی کم‌تری داشتند.

7. عشق یعنی / فریدون آسرایی
فریدون آسرایی در موسیقی پاپ فارسی خواننده‌ی مهمی است و هر آلبوم تازه‌ی او که معمولاً با همکاری تعداد زیادی ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده تهیه می‌شود، کنجکاوی‌برانگیز و قابل توجه خواهد بود. مخاطبین موسیقی پاپ فارسی به صدا و انتخاب‌های او اعتماد دارند و او هم معمولاً طرفداران خود را ناامید نمی‌کند. آلبوم تازه‌ی 12 قطعه‌ای او که در دی ماه منتشر شد، بیشتر با تک‌ترانه‌ی هیت "عشق یعنی" - که کل آلبوم هم اسم خود را از همین ترانه گرفته – مشهور شده، در حالی که قطعات شنیدنی دیگری هم در این آلبوم وجود دارند که این مجموعه را به اثری قابل پیشنهاد به مخاطبین موسیقی پاپ فارسی تبدیل می‌کند. موفقیت هر اثر تازه‌ای از فریدون، به عنوان یکی از بهترین صداها و کاربلدترین خوانندگان در قلمرو محدود موسیقی پاپ ما می‌تواند برای هر علاقمند جدی به این موسیقی، امیدوارکننده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد