ZED BAZI

ZED BAZI

همه چیز درباره ی زدبازی و بزرگ
ZED BAZI

ZED BAZI

همه چیز درباره ی زدبازی و بزرگ

نظر انجمن علمی انسان شناسی دانشگاه تهران در مورد زدبازی

مَست و لَش و چِت و ولگردم، درس و مشقو یهو ول کردم: سبک زندگی معرفی شده در آهنگ‌های زدبازی

l فاطمه زنده‌دل

*

مقدمه

«دلیل (وجود تعارض میان هنر نخبه و هنر عامه‌پسند)، لزوما بالاتر بودن زیباشناسانه و حتی  فناورانه و پیچیدگی بیشتر هنر نخبه نسبت به هنر مردمی نیست. بلکه امکانی است که این دو گونه مصرف از هنر  و یا ادعای مصرف از آنها به افراد می دهد تا خود را در سلسله مراتب اجتماعی از یکدیگر مشخص و در رقابت با یکدیگر از هم سبقت بگیرند» (فکوهی، ۱۳۹۳)

هنگامی که در پی آمدن مستند زدبازی و پس از آن جدایی گروه زدبازی، در شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، توییتر، اینستاگرام) سر و صدای زیادی به   پا شد و من مشاهده کردم که حتی برخی از کسانی که طرفدار زدبازی هم نبودند در مورد آن سخنی (اعم از سخنان تمسخرآمیز یا انتقادی) دارند تصمیم گرفتم در مورد زدبازی، سبک زندگی‌ای که از طریق تکست‌ها و لحن خواننده‌ها (رپر) ارا‌‌ئه می‌کند و علل محبوبیت وسیع آن درمیان جوانان پژوهشی انجام دهم. روشی که در اینجا از آن استفاده کرده‌ام مصاحبه و گفتگو با سه نفر از طرفداران این گروه و تحلیل محتوایی تکست‌ آهنگ‌های زدبازی است. به دلیل آنکه زدبازی آهنگ‌های زیادی ندارد (۴۴ تک آهنگ و ۲ آلبوم) به تمام آن آهنگ ها گوش دادم و به طور سطحی مفاهیم اصلی و درصد هر مفهوم نسبت به کل آهنگ‌ها را در آوردم.

به نظر می‌رسد زدبازی با جوانی و مردانگی پیوند عمیقی دارد، چرا که علی‌رغم این حقیقت که یکی از خواننده‌های گروه مونث است (نسیم)، تقریبا تمامی ورس‌ها را ۴ عضو مذکر گروه می‌خوانند و خواننده‌ی زن که تنها در (۱۶ آهنگ از کل ۶۳ ترک) حضور دارد کورس‌ها را می‌خواند. همچنین مخاطبین شعر‌ها (به دلیل رواج دیس و گنگستر بسیاری از شعرها خطاب به فرد خاص یا گروه خاص یا فرد و گروه نامعلوم گفته می‌شود) به جز در مواردی که متوجه مسائل جنسی یا دعوت به برقراری رابطه‌ی جنسی هستند، مرد هستند به همین دلیل مصاحبه‌شوندگان از مردهای طرفدار زدبازی انتخاب شدند. در تحلیل آهنگ‌ها و شعرها از دو رویکرد جداگانه استفاده شد، اولا فرم یا شکل زبان که خود به دو مقوله‌ی جزئی‌تر لحن و نوع زبان و کاربرد صنعت‌های ادبی تقسیم می‌شود و دوماً محتوای اشعار و آهنگ‌ها.

سعی دارم در نهایت به دو نتیجه برسیم، یک سبک زندگی‌ای که زدبازی معرفی می‌کند چیست و چه خصوصیاتی دارد و دو به چه دلایلی افراد جذب زدبازی می‌شوند.

یافته‌های پژوهش

لازم دیدم پیش از شروع کار تعدادی از کلمه‌هایی که در تکست‌های زدبازی و نیز در مصاحبه‌ها بسیار پرکاربرد است را معنی کنم.

کلمه‌های تخصصی:

دیس کردن، آهنگ یا تِرَک دیس: قطعه‌ای که اصولا به منظور توهین یا بی‌ارزش ساختن فرد یا گروهی ساخته می‌شود.

زاخار: ۱. با توجه به لحن گفتار می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد، همانقدری که می‌تواند معنای دوست و رفیق داشته باشد، می‌تواند به افراد بی عقل، بی‌عرضه، فقیر و احمق گفته شود، سهراب مراد‌خواه معروف به سهراب ام‌جی در مستند زدبازی در دقیقه و ثانیه‌ی ۰۰:۱۰:۲۷ می‌گوید:«ما دوستا به هم می‌گفتیم زاخار…یعنی هم می‌شه گفت این چه زاخاریه، ولی می‌گم تو زاخار منی، یعنی تو دوست منی بستگی به لحنتم داره…»

۲. گذشته از آنچیزی که خود زدبازی و طرفدارانش استفاده می‌کنند «زاخار» معنای دیگری هم در بین باقی افردای که با آن آشنا هستند دارد:

«معنی‌ای که واسه آدما استفاده می‌شه همون بچه‌های بالاشهریه که همیشه مهمونین و همیشه تو استخر عکس می‌گیرن و با دوستاشون دور دور و اینا، آدمایی که سبک زندگی‌شون شبیه به اون آهنگاست.» (سینا، مطلع کلیدی)

گنگستر (رپ): یک ژانر از موسیقی رپ است که در آن رپر با بردن نام خود و مقایسه خود با دیگران در مورد قدرت و توانایی موسیقایی شخصیش صحبت می‌کند. بسیاری از افراد از این ژانر انتقاد می‌کنند و معتقد هستند که این ژانر جرم و جنایت، قتل‌های زنجیره‌ای، قتل، خشونت، بی‌حرمتی به مقدسات، اعتیاد به سکس، هم‌جنس‌گراستیزی، نژاد‌گرایی، بی‌بند و باری جنسی، زن‌ستیزی و… را تبلیغ می‌کندمنبع

داف: دختر زیبا و لوند

تاریخچه

اعضای گروه(به ترتیب حضور در گروه):سامان کرامتی، مهراد مستوفی، سهراب مرادخواه، علیرضا جزایری، سیاوش جلالی، نسیم

گروه زدبازی توسط سامان کرامتی ملقب به سامان ویلسون یا سامان ویلی و هم‌کلاسی دبیرستان او مهراد مستوفی (هیدن) در سال ۲۰۰۲ و با آهنگ «دیس آجیلی» یا «دیس بک آجیلی» آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۰۳ سهراب مرادخواه یا سهراب ام جی یا زاخار اصلی و با آهنگ «کل کل» به گروه اضافه شد. سیاوش جلالی یا سیجل و علیرضا جزایری یا جی جی در ۲۰۰۵ با آهنگ بریم فضا به گروه اضافه شدند. نسیم هم در سال ۲۰۰۷ و با آهنگ تابستون کوتاهه به گروه اضافه شد. زدبازی با رپرهایی مانند سروش لشکری (هیچکس)، بهزاد لیتو و خواننده‌هایی مانند رامین مینایی و سامی بیگی فیت داده‌اند.

همچنین گروه زدبازی از همان سال‌های ابتدایی با رپری به نام رضا پیشرو اختلاف داشتند و بسیاری از ترک‌های دیس و دیس‌بک این گروه به طور مستقیم یا غیر مستقیم خطاب به پیشرو هستند.

مانند هر گروه موسیقی دیگر، آهنگ‌ها در گذر زمان بسیار متحول شدند و از لحاظ فنی و تکنیک موسیقایی پیشرفت بسیاری کردند. از لحاظ زبانی و محتوایی نیز تغییر بسیاری مشاهده می‌شود. تا قبل از ورود سیجل و جی جی سبک محتوایی آهنگ‌ها صرفاً دیس، گنگستر و پارتی بودند اما پس از ورود آن‌ها و به خصوص نسیم محتوای آهنگ‌ها آرتیستیک‌تر، رمانتیک‌تر و متنوع‌تر شد) نقل به مضمون از سینا، مطلع کلیدی)

از لحاظ زبانی نیز تغییر گسترده‌ای مشاهده می‌شود، در چند آهنگ‌ اول زدبازی استفاده از کلمات تابویی (اندام‌های جنسی، ناسزاهایی که به مسائل جنسی مربوط هستند و اصطلاحات عامیانه‌ای که کلمات تابویی در آن‌ها وجود دارد) بسیار بیشتر است و اشاراتی که به مسائل جنسی می‌شود بسیار صریح و مستقیم است، درحالی در آهنگ‌های جدیدتر این اشارات در لفافه هستند و با صنعت‌های ادبی گوناگون همراه هستند.

برای مثال:

ما ما ما ما ما ما

**خلیم تو تابستون

پس بذار من دستامو روی پات بذارم

چون که من خیلی پایم تو رو *****

من خیلی **خلم همه هم می دونن(مهمونی ۲۰۰۳)

شش تا *س ک*** باز رفت رو اعصاب، رفت رو اعصاب، رفت رو اعصاب (دیس آجیلی۲۰۰۲ )

وقتی صبح شد منو تو شل ، صبحونه تو تخت با یه کاپوچینو در میاری اون تاپو جینو حرفامون یهو میشه پانتومیمومیشیم الیزابت تایلورو آلپاچینو (کوکولی کو؟ ۲۰۰۹)

از همه جداییم اما دورمون پرم میشه ولی فقط از مدل و هنر پیشه میدونی چرا چون سینما دوست داریمگرفتی؟ چون سینه ما دوست داریم /هاها (کوکولی کو؟ ۲۰۰۹)

دافام دیگه بهم گیر نمیدن 
اگه رو بدی بشون(بهشون) دیگه زیر نمیرن(داستان ما،۲۰۱۰)

نفهمیدیم صابب دوکونی(صاحب دکانی) یا ساندویچ فروشی (داداش / لاتی یا که تو خونه دست ****زیر دوشی

رابطت هم میگن واسه مایه تیله توشی / میگن اضافه کاری و مثه خال زیر جوشی

زاخار بد ر*دی و الان خوابیده تو گوشی / موشی مثه تورا میزنیم ما نادیده تو گوشی (اُبی – ۲۰۱۳)

زبان: «به نظرم بهترین چیزی که زدبازی داره و باعث می‌شه من جذبش بشم یکی تکستاشه، یکی صدای خواننده‌ها»(حسام، یکی از مطلعین)

«راهنمایی که بودم. اولین چیزی که درمورد زدبازی دوست داشتم این بود که فحش می‌دادن.»(سینا، مطلع کلیدی)

در حالی که در موسیقی سنتی و پاپ ایرانی (مجاز)، معمولا زبان ادبی و یا اگر محاوره‌ای باشند به دلیل درگیری با مجوز معمولا بسیار مطابق با هنجارها و عرف‌ها هستند، گروه غیر مجاز به خصوص گروه‌های رپ و هیپ هاپ زبان خلاقانه، متفاوت و غیر عرفی دارند. به گفته‌ی مطلعین، همین نزدیکی به زبان محاوره حداکثر همذات‌پنداری را برای مخاطبانش ایجاد می‌کند.

«زبانی که زدبازی استفاده می‌کنه خیلی شبیه به اون زبونیه که من خودم بین دوستام استفاده می‌کنم. واسه همین خیلی راحت‌تر می‌تونم بفهممش و باهاش ارتباط برقرار کنم.»(سینا، مطلع کلیدی)

مساله‌ی مهم دیگر مساله‌ی آرایه‌های ادبی و نکات فنی متون است. یکی از مطلعین تکست‌های زدبازی را با ویژگی‌های سبک هندی در ادبیات کلاسیک مقایسه کرد. تکست‌های زدبازی -مخصوصاً پس از ورود سیجل و جِی جِی از پیچیدگی‌های فنی زیاد و آراستگی بالایی برخوردار هستند. طرفداران جی جی او را استاد ایهام می‌دانند و مهم‌ترین آرایه‌ی استفاده شده نیز همین ایهام است.

«جی جی در حال بازی با کلمه ولی سالاد خبری نیست و یه نازی با قلمه»(تهران مال منه، ۲۰۱۲)

ایهام تناسب: کلم در دو معنی واژه و سبزی کلم به کار برده شده که معنای دوم آن (سبزی) با سالاد تناسب دارد.

«بدون کل تهران با ماست عین چیپس»(تهران مال منه، ۲۰۱۲)

ایهام تناسب: ماست در دو معنای ما + است و ماست لبنی به کار برده شده‌ است که معنای دوم آن با چیپس تناسب دارد.

«می‌خوای مثل ما شی ولی نگی جایی/ چون من گل می‌زنم بیشتر از علی دایی»(اُبی،۲۰۱۳)

 

ایهام تناسب: گل (goal) در فوتبال و گل که یک نوع مخدر از خانواده‌ی cannabis است. که گرچه‌ معنای دوم مد نظر است اما معنای اول با علی دایی (آقای گل در فوتبال) تناسب دارد.

 

«بزار دم لبت تا که گرم بشه فیلترچون تو هم نازی، مثل ارتش هیتلر»(مثل من، ۲۰۱۰)

ایهام تناسب: نازی دو معنا دارد: ۱. زیبا هستی ۲. Nazi که معنای دوم با ارتش هیتلر تناسب دارد.

«فکر میکنم بد بار اومدم هربار اومدم خونه، لخت، انگار از بار اومدمبهم میگه باهات کم راه اومدم ؟ بدبختباهات ده بار

اومدم» (پدر من منو بد نگاه میکنه،۲۰۱۱)

جناس تام: «بار» اولی به معنای تربیت شدن است، «بار» دوم و چهارم به معنی دفعه و بار سوم منظور bar است.

«تهران بیلیارد و ما توپش بودیم»(داستان ما، ۲۰۱۰)

تشبیه مرکب: تهران به بیلیارد و اعضای گروه زدبازی به توپ‌های آن تشبیه شده‌اند.

«از تراس خونه، تهرانو میبینیم تو لباس نورش/ که آسمونش پر ستاره بوده» (داستان ما، ۲۰۱۲)

جانبخشی: تهران به فردی تشبیه شده است که لباس بر تن دارد.

محتوابه طور کلی میشه گفت لحن، شعرها، طریقهی حرف زدن یه جوریه که اون فردی که داره شعرو میخونه روی اوجه، مرکز توجهِ همهست، خیلی خوشبخت و مرفهه، و چون که خود آدم اونطوری نیستش به سمتش گرایش پیدا میکنه»(نوید، یکی از مطلعین)

۱.گنگستر: پرتکرارترین ژانری که در آهنگ‌های زدبازی وجود دارد گنگستر است که در بالا تعریف شد. در این سبک، خواننده‌ها در مورد قابلیت‌ها، توانایی شعر گفتن، توانایی رپ کردن، تعداد زنانی که با آن‌ها رابطه جنسی دارند، میزان مصرف مواد مخدر خود و قدرت جسمانی خود در دعوا و مبارزه رجزخوانی می‌کنند.

میپریم از پاریس ونیز ، خرج اضافه میشه یه ریز ولی ما بچه شمرونیمآخرشم تهرونیمیه چند ماه اینجامهمونیم تورو رات نمیدن حیوونی(تهران مال منه،۲۰۱۲)

از چپ و راست همه دیدن میلیاردریم چونکه پول داریم لازم نیس بیلیارد بریمنیس دغدغه وقتی ریختن رفیقا تو۲۰ منطقه بدخواهام انصافاً نصف پاپیونن، تخ* تو گلو انگار استادیومنمیخوای مث ما شی ولی نگی جایی /چون من گل میزنم بیشتر از علی دایی (اُبی،۲۰۱۳)

ناراحت نشو حال میکنه هر دافی بام میتونم برم هرجا می خوام برم فردا بیام نمیدونم امشب با کیام انقدر چتم چشام شبیه افغانیاسهرجا میام دافا میدن شماره بعد به منمثه یه مشت گشنه ی خماره در به در (زندگی منه۲۰۰۹)

آره ، چون بابام برده داش / توام وضعت بهتر بود اون بابات عرضه داشت/حساب بانکیمو دیدی ، پولام خیلیه یکم / باید بیام سر / کوچتون من خیریه بدم پس ، پیشی در نیار صدای مردی / وقتی برا آلبوم فروختنت ، گدایی کردی(منصفانه، ۲۰۱۳)

 

۲.عاشقانه:ژانر پرتکرار بعدی سبک عاشقانه است.

«حتی عاشقانه های زدبازی با اون سبکی که همیشه تو موسیقی پاپ تکرار می‌شه فرق داره، یعنی اینطور نیست که فقط عاشقانه‌ی خالی باشه، توش تیکه می‌اندازه، چیزای خنده‌دار داره، بعد یه حالتی که داره اینه که مثلاٌ انگار اینا که با هم دوستن با هم زندگی می‌کنن و صبح با هم پا می‌شن و این صحبتا، یه تعدادی از دوستای من بودن که به این دلیل این آهنگارو دوست داشتن که قشنگ عین زندگی خودشون بوده، خیلی باهاش همذات‌پنداری می‌کردن… حتی اون موقع که ما راهنمایی یا دبیرستان بودیمم از آهنگای عاشقانه‌ی زدبازی خوشمون می‌اومد چون می‌خواستیم وقتی بزرگ شدیم شبیه اونا بشیم

 

نگاها رو من و تو بود عین عروسی/همه تو کف عین جکوزی
تو میگرفتی دستت هرمس/منم کفش و کمر و کلام سبز و قرمز

هر روز میدیدم ۷ صبحو بات/تنت نرم و رنگ شکلات
نمیکردمت از بدنم جدا/تن تو بود گرم تر از سونا(تابستون کوتاهه، ۲۰۰۷)

 

نه خوبیم نه بدیم همدیگرو و بلدیم
دنیا داره میرونه رو صندلی عقبیم
اینجا مثه سیرکه و ما تیکه پاره دنبال آتیش میدوییم
دل طلب کارو راضیش میکنیم (سیگار صورتی، ۲۰۱۲)

 

اگه بهت گفتم که سر نوشت بوده / داستانمون بد و زشت بوده نه نکنی باور / نه،نه نکنی باور
اگه بهت گفتم که دیگه راهی نیست / خونمون بی تو خالی نیست نه نکنی باور / نه،نه نکنی باور (نکنی باور، ۲۰۱۲)

 

دادم بهت من جای سرمای قلبم و/دستات ندارن گرمای قبلاً و
ولی من آخه هر کاری کردم تو/باور نکنی حرفای بقیه رو
خوشحال ترین دختر دنیا شی/بیای تو دنیام گم باشی
هرجا باشم تو ام باشیانقدر همه چیز خوبه جوری که انگاری اصلاً منتاژی
چون تا این لحظه نیدیدم هیشکی مثل تو/مزه نمیده بهم هیچی مثل تو
بیا بریم دم ساحل توی غروب راه/بدشم باید ببرمت فرودگاه (زمین صافه، ۲۰۰۹)

۳.روابط جنسی و جنسیت‌زدگی(Sexism):برخلاف دو تیتر قبلی این تیتر جزو‌ ژانرهای کلی رایج در فرهنگ رپ و هیپ هاپ جای نمی‌گیرد و نمی‌توان گفت که ترکی به طور جداگانه در این ژانر جای می‌گیرد. اما موضوع و مساله‌ای است که در ترانه‌ها پرتکرار است. می‌توان این تیتر را تحت تیتر گنگستر آورد اما به دلیل اهمیت آن ترجیح دادم جداگانه به آن بپردازم.

پیشتر اشاره کردم که در سبک گنگستر فضای رجزخوانی با تعداد شریک‌های جنسی رایج است، همچنین در بسیاری از ترانه‌ها اعضای گروه به شرح جزئیات روابط جنسی خود می‌پردازند. برای مثال ترک پلنگ تماماٌ درمورد همین موضوع است، در این آهنگ حتی لحن، صدا، ریتم، نوع نفس‌گیری خواننده‌ها یادآور فضای رابطه‌ی جنسی است. در فضایی که زدبازی ترسیم می‌کند یک طرف رابطه (زن) همیشه نقش منفعل دارد و به مثابه‌ی کالا و مزیتی که می‌توان با آن رجز خواند با آن برخورد می‌شود. مگر در آهنگ های عاشقانه که فضا به طور کلی تغییر می‌کند که دختری همه‌چی تمام، لاغر، زیبا، متمول است و به آمیزش‌های خارج از رابطه‌ی شریکش اهمیت زیادی نمی‌دهد.

وقتی که دیگه سقش سره
موقعش شده تقش بره
پاها بیاد رو گردن ، بخوره به فکّش گره
منو دید و یهو دلش ریخت
میخواد برم جلو بهش سیخ(پلنگ، ۲۰۱۴)

دیگه دخترا قشنگ میدونن با کی‌ بخوابن
دختر چیه؟ اینا ماشین حسابن(تهران مازراتی، ۲۰۱۴)

تا دوقلو بلند دیشب بم دادن/ منم سریع رفتم توشون مث بن لادن 

 

 

لباشون رو لبام انگار امدادن/ بهم رو م دادن به امینم دادن (ناب، ۲۰۱۳)

 

اوه ببین چه چاقالیه/ فک کرده دافایِ چاق، عالیه 

جی‌جی روبرتو کاوالیه/ اگه رو چشاتم بیاد چیز باحالیه 

 میگن دیگه خیلی‌ اوریجینالِ / امشب می‌کنه با دافت تو اورجی ناله (ناب، ۲۰۱۳)

۴.مواد مخدر: این تیتر هم مانند تیتر قبلی می‌تواند زیرشاخه‌ی تیتر گنگستر قرار بگیرد اما به دلیل تکرار بسیار زیاد ترجیح دادم آن را جداگانه مطرح کنم. منظور از مواد مخدر اشاره به مصرف مواد مخدر و به طور کلی فرهنگ استفاده از مواد مخدر است. موادی که بیشترین اشاره به آن‌ها شده است الکل (انواع مختلف آن اعم از گِرِی‌گوس، ودکا، هنسی، ویسکی و …) کوک (کوکایین) انواع حشیش و ماریجوانا تحت نام‌های (وید weed، گل)، اسید (LSD)، اکستازی یا قرص اکس هستند. طبق آمار رسمی، رواج چنین محتوایی در میان جوانان و گروه‌های رپ و راک چندان هم دور از ذهن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، علیرضا جزینی در نشست خبری در کرمانشاه با اشاره به مصرف سالیانه ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر از شیشه استفاده می‌کنند. وی به بررسی‌های صورت گرفته درخصوص علل گرایش به مواد مخدر در کشور اشاره و تصریح کرد: بر اساس این بررسی‌ها عواملی از جمله کسب لذت، کنجکاوی و پر کردن اوقات فراغت علل اصلی گرایش به مواد مخدر در کشور گزارش شده است.(ایسنا، ۱۳۹۳)

خط های کوکاویینو اکستسی/نره امشب تو حس کسی

تابتونین همتون مثل سیجل و ویلسون و ام جی چت بشین(بریم فضا،۲۰۰۵)

چون شنیدی که میگن سهراب هر کجا میره / چشما تنگ و باریکه 
کل عصر و خوابیده / همش از خماریه ، چرا هر ۲ ثانیه 
منگ و قاطیه / حتما برگ و چاقیده ، یا که سنگو سابیده 
مثه گچ دیوار لش بی عار / میترسیم دیگه نشه بیدار(پدر من منو بد نگاه می‌کنه، ۲۰۱۱)

نتیجه‌گیری

زدبازی از سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده است و همه‌ی مطلعین به این مساله اشاره کردند که نسبت به زدبازی و آهنگ‌هایش احساس نوستالژی دارند و دوباره قرار گرفتن در آن فضا گذشته‌ای که با آن داشتند را برایشان یادآوری می‌کند. زدبازی از اولین گرو‌ه‌های رپ ایرانی است گذشته از این موضوع دلایل توفیق زدبازی را می‌توان در سه مقوله‌ی کلی موسیقایی، زبانی و محتوایی خلاصه کرد. سینا مطلع کلیدی من به این مساله اشاره کرد که مهم‌ترین دلیل گوش دادنش به زدبازی ریتم و بیت‌های خوب آن است، یعنی حتی اگر از محتوای خیلی از آهنگ‌ها لذت نبرد برای بیت زیبایی که دارد به آن گوش می‌دهد، وی همچنین معتقد بود که در آهنگ‌ها همه چیز در خدمت ریتم و قافیه است و حتی خود خوانندگان چندان به محتوای اشعار توجه نمی‌کنند. حسام دیگر مطلع معتقد بود که اشعار زدبازی از لحاظ فرمیک برای او بسیار جذاب است که یکی ازین جذابیت‌ها خصوصیتی بود که او با صفت تصویری بودن از آن یاد می‌کرد و دیگری آرایه‌های ادبی بود. نوید در نهایت معتقد بود که مردانه بودن محتوای متون و اعتماد به نفس و خوشبختی‌ای که خواننده به تصویر می‌کشد برای او جذاب بوده است.

«نظریه های مردانگی به ماهیت ارتباطات بین مردان و شبکه های اجتماعی مردان توجه کرده اند. مردانگی اساسا با امر عمومی در ارتباط قرار دارد. پسران به اجتماعی شدن در فضاها و در عرصه ی عمومی تشویق می شوند و فعالیت هایشان در مقابل انظار عمومی به محک گذاشته می شود. رقابت جنسی در میان مردان با کسب افتخارات بیشتر در عرصه ی عمومی ممکن می شود. این افتخارات در سنین مختلف و در اقشار مختلف متفاوت است و اشکال مختلفی از جمله قالب های بدنی، قدرت فیزیکی، تا قالب های شغلی، درامدی، منزلتی و … را در بر می گیرد. در واقع کسب مردانگی با تجربه های عمومی همراه می شود. مردان با به چالش کشیدن یکدیگر در عرصه های جسمانی-زیستی (مانند بدن قوی تر، همسران شایسته تر، فرزندان بیشتر و حتا اتومبیل بزرگ تر)، زبانی (در مباحث زبان شناختی ماهیت تضادآمیز مباحثات مردانه حتی میان دوستان به بحث گذاشته شده است) و ذهنی (مانند مدارج علمی بالاتر، افتخارات و شهرت) مردانگی خود را کسب می کنند. بنابراین رقابت جنسیتی مردان با یکدیگر، در قالب تضادهای یاد شده و درون شبکه های مردانه اتفاق می افتد.» (رهبری، ۱۳۹۳) در کنار دلایلی که آورده شد (قابلیت بالای ایجاد همذات‌پنداری، برتری‌های فنیِ موسیقایی و ادبی، و پیوند با مردانگی) می‌توان به عامه‌پسند بودن سبک زندگی‌ای که معرفی می‌کند اشاره کرد. برای مثال همانطور که در بالا در مورد مواد مخدر گفته شد.

سال انتشار

تگ‌های محتوایی

نام آهنگ

 

۲۰۰۲

دیس٬ گنگستر

دیس آجیلی

۱

۲۰۰۳

دیس٬ گنگستر٬ پارتی

مهمونی

۲

۲۰۰۳

دیس٬ گنگستر٬ دعوا و مبارزه

کل کل

۳

۲۰۰۴

دیس گنگستر٬ دعوا و مبارزه

آهنگامون خداست

۴

۲۰۰۴

پارتی٬ گنگستر

پارتی

۵

۲۰۰۴

گنگستر

از خزر تا خلیج فارس

۶

۲۰۰۴

دیس٬ گنگستر

دیس فینچر

۷

۲۰۰۴

عاشقانه

عروسک

۸

۲۰۰۵

مواد مخدر٬ گنگستر

بریم فضا

۹

۲۰۰۵

دیس لاو

مال هم بودیم

۱۰

۲۰۰۵

گنگستر

واسه هر ایرانی

۱۱

۲۰۰۵

میهن‌پرستانه

آماده باش

۱۲

۲۰۰۶

گنگستر

بی حس

۱۳

۲۰۰۷

عاشقانه

تابستون کوتاهه

۱۴

۲۰۰۷

گنگستر

خط من

۱۵

۲۰۰۸

عاشقانه

گیتار کولی

۱۶

۲۰۰۸

ضد جنگ

شهر تاریک

۱۷

۲۰۰۹

گنگسترُ٬ عصیان

زندگی منه

۱۸

۲۰۰۹

عاشقانه

زمین صافه

۱۹

۲۰۰۹

عاشقانه

چونکه دیوونتم

۲۰

۲۰۰۹

نوستالژی٬ زدبازی

کوچه

۲۱

۲۰۰۹

دیس٬ گنگستر

ایرونی LA

۲۲

۲۰۰۹

گنگستر

کوکولی کو

۲۳

۲۰۱۰

عاشقانه

درو وا کن

۲۴

۲۰۱۰

دیس بک

تلفات جنگ

۲۵

۲۰۱۰

عاشقانه٬ گنگستر

داستان ما

۲۶

۲۰۱۰

گنگستر

مثل من

۲۷

۲۰۱۱

عصیان٬ گنگستر

پدر من منو بد نگاه می‌کنه

۲۸

۲۰۱۱

عاشقانه

Mysterious Eyes

۲۹

۲۰۱۱

عاشقانه

بخند مصنوعی

۳۰

۲۰۱۱

گنگستر

تازه شروع زندگیمونه

۳۱

۲۰۱۲

عاشقانه

ساعت وایسه

۳۲

۲۰۱۲

دیس (پیشرو)

دروغ تعطیل

۳۳

۲۰۱۲

گنگستر٬ پارتی

تنگ‌بازی

۳۴

۲۰۱۲

عاشقانه

فوق‌العاده

۳۵

۲۰۱۲

مواد مخدر

از مصرف به تولید

۳۶

۲۰۱۲

دیس لاو

اون یکیو می‌خواد

۳۷

۲۰۱۲

گنگستر

لی‌لی حوضک

۳۸

۲۰۱۳

گنگستر٬ دیس (پیشرو)

منصفانه

۳۹

۲۰۱۳

گنگستر٬ پارتی٬ دیس

ناب

۴۰

۲۰۱۳

گنگستر٬ دیس

اُبی

۴۱

۲۰۱۳

عاشقانه

سخت می‌گذره

۴۲

۲۰۱۴

دیس (ویلسون)

مارو اشتباه نگیر

۴۳

۲۰۱۴

گنگستر٬ سکس

پلنگ

۴۴

 

 

آلبوم‌ها

 

 

۲۰۱۲

گنگستر٬ دیس

تهران مال منه

۱

۲۰۱۲

عاشقانه٬ گنگستر

خودش می‌دونه خوبه

۲

۲۰۱۲

گنگستر٬ دیس پیشرو

چرا بدی

۳

۲۰۱۲

عاشقانه

نباید وایسیم

۴

۲۰۱۲

تشکر از هواداران

مرسی کلی

۵

۲۰۱۲

نوستالژی٬ عصیان

مهد کودک

۶

۲۰۱۲

عاشقانه

نکنی باور

۷

۲۰۱۲

عاشقانه

سیگار صورتی

۸

۲۰۱۲

عاشقانه

دلم تنگ شده

۹

۲۰۱۲

عاشقانه

منتظر بودن کاریه که بعضی پسرا

۱۰

۲۰۱۴

گنگستر٬ مواد مخدر

گل و سنگم

۲۰۱۴

ضد هنجار٬ عصیان

هر چی بده

۲۰۱۴

گنگستر٬ پارتی

مهمونی خودمونه

۲۰۱۴

عاشقانه (مادر فرزندی)

جزوی از من

۲۰۱۴

گنگستر٬ انتقادی

تهران مازراتی

۲۰۱۴

دیس لاو

پیر شدیم ولی بزرگ نه

۲۰۱۴

مواد مخدر٬ گنگستر

صبه صبه

۲۰۱۴

دوستی و رفاقت

ایول ایول

۲۰۱۴

عاشقانه٬ مواد مخدر

پسر بد

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد